In 2011 verwierf het Erfgoedfonds van de Koning Boudewijnstichting voor de Koninklijke Bibliotheek van België een uitzonderlijke collectie van 32 muziekhandschriften van de Belgische violist en componist Henry Vieuxtemps (1820–1881). Daaronder bevonden zich 22 eigenhandig geschreven partituren, waarvan er 12 nog niet eerder waren uitgegeven. Enkele maanden later, in september 2012, werd dankzij het Fonds Pastoor Manoël de la Serna van de Koning Boudewijnstichting aan die verzameling een autograaf toegevoegd van een totaal onbekend werk van de musicus, La fiancée de Messine/De bruid van Messina, zijn enige opera.
Het geheel van autografische manuscripten die samen de partituur van De bruid van Messina vormen geeft musicologen en musici de kans om een onbekend facet van de componist te bestuderen. Vieuxtemps componeerde deze opera in drie bedrijven tussen 1865 en 1881. Het libretto van Achille de Lauzières is in feite een Franse vertaling van Die Braut von Messina, een tragedie van de Duitse dramaturg en dichter Friedrich Schiller (1759–1805). De opera werd in mei 1868 voor het eerst uitgevoerd in Parijs, in een afgeslankte versie voor stemmen en piano. Vervolgens nam Vieuxtemps het werk opnieuw ter hand en in zijn laatste levensjaren zette hij zich aan de orkestratie, waarvan hij echter alleen het eerste bedrijf voltooide. In oktober 1898 werd het werk in Brussel nogmaals opgevoerd, maar vooralsnog is niet bekend in welke bezetting. Daarna belandde het handschrift in de familiearchieven en kwam De bruid van Messina in het vergeetboek terecht: de opera is zelfs in geen enkele publicatie over Vieuxtemps opgenomen. Dankzij de Koning Boudewijnstichting kan nu eindelijk worden begonnen met de studie van deze ontbrekende schakel.