Twee jonge schilders bekroond

6 september 2024

De Prijs Marianne Van Vyve werd dit jaar ex aequo uitgereikt aan Jilmen Talboom en Naomi Serov: twee studenten van de Antwerpse Academie voor Schone Kunsten.

De Prijs Marianne Van Vyve

De Prijs Marianne Van Vyve is een jaarlijkse prijs voor Masterstudenten van de afdeling Schilderkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Hij is genoemd naar de Belgische kunstenares Marianne Van Vyve (1943-1991) die haar opleiding genoot aan dezelfde Academie. De prijs wordt overhandigd door het Fonds Marianne Van Vyve, dat beheerd wordt door de Koning Boudewijnstichting. Dit jaar werd de prijs ex aequo uitgereikt aan Naomi Serov en Jilmen Talboom. Ze ontvingen elk 2.500 euro.

Naomi Serov

Naomi Serov verkent monoprinttechnieken en creëert seriële afbeeldingen van kantoor- en postzegels, dieren, iconen en andere religieuze motieven, waarbij ze sacrale stilte vermengt met schilderachtige spontaniteit. In haar artist's statement stelt ze dat ze niet in staat is om te verklaren en dat haar schilderijen het best beschreven kunnen worden door wat ze niet zijn. En zo is het ook: haar zwart-wit prints op doorschijnende doeken, allemaal unieke stukken, zijn ordelijk maar niet gemakkelijk in een hokje te plaatsen en bevinden zich op het kruispunt tussen tekenen, schilderen en grafiek.

Jilmen Talboom

Jilmen Talboom is beïnvloed door de grote portretschilders uit de 19e eeuw, maar hij is ook een kind van zijn tijd. Hij werkt vanuit observatie, zowel op locatie als in het atelier, en schildert zijn geportretteerden in eigentijdse settings, direct op het doek, waarbij hij het oude en het nieuwe nauwgezet met elkaar verbindt op zijn kenmerkende schilderkunstige manier.