Aankoop: Uniek 17de-eeuws ‘Zicht op Antwerpen’
‘De aankomst in Sint-Anneke, met zicht op Antwerpen’
Het schilderij ‘De aankomst in Sint-Anneke, met zicht op Antwerpen’ kon dankzij een aankoop van het Erfgoedfonds terugkeren naar Antwerpen. Deze unieke getuige van het 17de-eeuwse Antwerpen is een werk van de hand van Hendrik van Minderhout en Jan van Helmont. Het werd in bruikleen gegeven aan het Museum Vleeshuis, waar het voor iedereen toegankelijk zal zijn. Het werk ‘De aankomst in Sint-Anneke, met zicht op Antwerpen’ dateert van 1692 en is van de hand van Hendrik van Minderhout en Jan van Helmont. Deze historische getuigenis vormt een waardevolle bron over de Antwerpse geschiedenis, gebruiken en architectuur. Zo zien we in de verte onder andere het Vleeshuis, waar het werk is ondergebracht.
Het uitzonderlijk grote schilderij biedt een blik op de 17de-eeuwse haven en het panorama van de stad maar op de voorgrond staat ook een adellijke familie afgebeeld. Vermoedelijk gaat het om de beroemde adellijke familie, Arenberg-Croÿ. Jarenlang, tot in 1926, maakte het schilderij deel uit van hun omvangrijke en internationaal gereputeerde kunstcollectie. Dat Van Minderhout en Van Helmont een havenzicht combineren met een adellijk familieportret is best uitzonderlijk. Het werk is van uitstekende kwaliteit, is gedateerd en draagt de handtekening van beide kunstenaars.
Hendrik van Minderhout (1632–1696) was een Nederlands kunstschilder van marines en was hoofdzakelijk actief in de steden Brugge en Antwerpen. De Antwerpenaar Jan van Helmont (1650 – tussen 1714 en 1734), die de grote personages schilderde, leerde Hendrik van Minderhout kennen in het Sint-Lucasgilde, waar ze allebei lid waren. Jan van Helmont was een succesvolle schilder van historische taferelen, genreschilderijen en portretten van prominente personen. Zo schilderde hij het portret van Joannes Jacobus Moretus en zijn echtgenote Theresa Mathilde Schilders, de eigenaars van de bekende drukkerij Plantijn-Moretus.
Het Erfgoedfonds kon het werk aankopen en vertrouwde het toe aan Museum Vleeshuis. Daar zal het toegankelijk zijn voor het brede publiek en verder onderzocht worden. “We kijken ten zeerste uit naar de komst van het schilderij,” aldus Timothy De Paepe, directeur van Museum Vleeshuis. “We zullen het werk eerst in onze Schatkamer tonen. De Schatkamer maakt van 26 maart tot 26 juni deel uit van de tentoonstelling Klavier die we samen met het Snijders&Rockoxhuis organiseren. ‘Zicht op Antwerpen’ brengt het Antwerpen uit het klavecimbeltijdperk op schitterende wijze tot leven. Na deze tentoonstelling zal het doek opgenomen worden in de vaste presentatie, waarbij onder meer de vele, prachtig weergegeven kerktorens het vertrekpunt zullen zijn voor ons verhaal rond kerk- en torenmuziek. Later dit jaar zal er in de reeks Cahiers van het museum ook een publicatie over het schilderij verschijnen