Het Fonds Braet-Buys-Bartholomeus, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, vervolledigt het massief zilveren bestek dat door Victor Horta aan het begin van de 20ste eeuw besteld werd bij Wolfers Frères.
Aan het begin van de 20ste eeuw kocht Victor Horta bij het beroemde Wolfers Frères een massief zilveren eetbestek voor 24 personen aan. Hij koos voor de art-nouveaustijl van ‘207-Moderne’, een model dat de artistiek directeur Philippe Wolfers omstreeks 1901 had ontworpen. Op elk individueel bestek liet Victor Horta zijn sierlijke monogram VH graveren. Met meer dan driehonderdvijftig stuks was het bestek heel erg uitgebreid. Het wijst op Horta's ambitieuze uitnodigingspolitiek.
Een aantal jaren later, in 1909, zou Wolfers Frères op zijn beurt een beroep doen op Victor Horta voor het ontwerp van zijn nieuwe gebouwen en winkelinterieur in de Arenbergstraat in Brussel. Net zoals Horta in de tijd een beroep deed op de beroemdste Belgische zilver- en goudsmid van dat ogenblik zou Wolfers Frères op zijn beurt een beroep doen op de beroemdste Belgische bouwmeester uit die tijd.
Na de dood van Horta in 1947 verkocht zijn weduwe een groot deel van het bestek. Zelf behield zij een klein deel en alle dienbestekken die vrij spectaculair zijn. Het gedeelte dat verkocht werd kon in 1998 aangekocht worden door het Museum Kunst & Geschiedenis. Door de verwerving van het deel van de weduwe Horta door het Fonds Braet-Buys-Bartholomeus, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, kan nu de originele koffer opnieuw worden vervolledigd zoals Horta hem aan het begin van de 20ste eeuw heeft aangekocht.
Het zilveren bestek wordt vanaf 30 juni 2020 gepresenteerd in de winkel Wolfers in het Museum Kunst & Geschiedenis. Dit unieke Horta-winkelinterieur werd in 2017 in zijn oorspronkelijke staat opgericht in een museumzaal. Gezien de uniciteit, kwaliteit en herkomst is deze aanwinst niet alleen een bijzondere aanvulling van de collectie en een blikvanger in de couvertkast van de Wolferswinkel. Het bestek draagt ook wezenlijk bij tot de atmosfeer van verfijnde exclusiviteit in de tijd toen art nouveau en art deco 'bon ton' waren.