Culturele diversiteit en uitwisselingen
Culturele diversiteit is iets van alle tijden en kenmerkt onze samenleving. Deze Internationale Dag van de Culturele Diversiteit is dan ook het ideale moment om stil te staan bij het feit dat de kunst en de cultuur uit onze regio’s van vele multiculturele uitwisselingen getuigen. Ook de collectie van de Koning Boudewijnstichting bevat tal van voorbeelden die blijk geven van de banden die verschillende culturen sinds jaar en dag verenigen in een proces van uitwisseling en dialoog.
De Schat van Oignies, met haar prachtige reliekhouders, is een mooi voorbeeld van de uitwisseling en de relaties met het Midden Oosten binnen onze contreien. In de late Middeleeuwen vormden relikwieën, edelstenen en ander versieringselementen een bron van levendige handel. Het Fonds Comhaire steunt verschillende archeometrische onderzoeken die deze culturele uitwisselingen blootleggen.
Door de eeuwen heen werden kunstenaars en ambachtslieden beïnvloed door andere culturen of gingen zij over de grenzen op zoek naar inspiratie of materialen. De verzameling koptische weefsels van Robert Trevisiol en Maria Luise Fill, wijst op de banden tussen Egypte en het klassieke Rome in de 2de tot de 10de eeuw, maar ook op de fascinatie voor deze cultuur in onze Westerse moderne kunst.
De kokosnoten van onze Antwerpse uiltje en Mechelse kokosnootbeker werden in de 16de eeuw door Portugese handelaars uit Afrika of Indië ingevoerd en hier met zilver bewerkt tot exotische luxeproducten. Voor onze 17de-eeuwse, in zilver gemonteerde, koffiekan in Imariporselein werd dan weer Japans porselein gebruikt. Later inspireerden de art nouveau en art deco stromingen zich onder meer op de Aziatische en Afrikaanse kunst en ambachten. Denk maar aan de vazen van Catteau. Tot slot bladert Ensor’s personage van ‘Skelet bekijkt chinoiserieën’ in een Japans prentalbum, in een ruimte vol Oosterse kleurenweelde en Oosterse siermotieven. Ook vandaag staan culturele diversiteit en culturele uitwisselingen centraal. Zo ondersteunt het Platform voor Opleiding en Talent, opgericht door Sofina nv en de afstammelingen van Gustave Boël, jonge ambachtslieden. Zij krijgen de kans zich verder te specialiseren in hun discipline door stage te lopen bij de beste leermeesters. Enkele van hen leerden zo in het buitenland oude, maar ook nieuwe technieken aan, die in België niet (meer) gekend zijn en zorgen er zo voor dat deze kennis hier toegepast en verder verspreid wordt.