Hoe werden lichamen voorgesteld in de kunst? Wat met gender? En wat vertelt ‘De gele kamerjas’ van Armand Rassenfosse ons hierover? U komt het te weten in de tentoonstelling in het M Museum, waar de Koning Boudewijnstichting het schilderij van Rassenfosse uitleent.
Vanaf 24 mei 2019 focust M in een nieuwe collectiepresentatie op het thema lichaamstaal. In vier zalen brengt het museum zowel oude als hedendaagse kunstwerken samen waarbij het menselijk lichaam als onderwerp of uitdrukkingsmiddel centraal staat.
Een van de inhoudelijke rode draden die doorheen de collectiepresentatie loopt, is het gender perspectief. De voorstellingswijzen van lichamen, de verschillen tussen vrouwelijke en mannelijke kunstenaars en tussen de receptie van hun werk. Het schilderij van Rassenfosse sluit hier naadloos bij aan. Samen met het marmeren beeld ‘Slavin’ van Jan-Hendrik Cuypers en een ingetogen halflijfse naaktstudie van Rassenfosse, gaat ‘De gele kamerjas’ een dialoog aan met een aantal heroïsche mannelijke naakten.
In 2009 legateerde Claire de Rassenfosse, kleindochter van de Belgische kunstenaar Armand Rassenfosse, het atelier-huis en een 100tal kunstwerken waaronder het schilderij ‘De gele kamerjas’ aan de Koning Boudewijnstichting zodat deze voor altijd bewaard zouden blijven en zijn werk voor iedereen ontsloten kon worden.
Praktische info:
‘De taal van de lichaam’ M-Museum Leuven Leopold Vanderkelenstraat 28 3000 Leuven Van 24 mei 2019 tot 19 april 2020