Graaf Thierry de Looz-Corswarem heeft in de loop der jaren een opmerkelijke collectie van Europese sierkunsten (18e - 19e eeuw) en Aziatische kunst bijeengebracht en schonk deze in 2015 aan de Koning Boudewijnstichting.
Tot de collectie Europese sierkunsten behoort een ensemble Frans meubilair bestaande uit fauteuils, canapés en ladekasten, ontworpen door de meest prestigieuze meubelmakers van de tweede helft van de 18e eeuw (Porrot, Sené, Mariette, Dautriche, …). Ze bevat ook een unieke verzameling pendules en voorwerpen in verguld brons en zilverwerk in empirestijl.
Het tafelzilver, waarvan sommige stukken in bewaring werden gegeven aan het Museum Kunst & Geschiedenis, is van uitzonderlijke kwaliteit. Zoals hij dat deed voor de rest van zijn collectie, verzamelde de graaf alleen maar de beste stukken: terrines, koelers, bekkens en korven van Jean-Baptiste Claude Odiot (1763-1850) en zoutvaatjes, roompotten en groenteschalen van Martin Guillaume Biennais (1764-1843). De zilversmeden Odiot en Biennais waren allebei hofleveranciers van Napoleon I. Ze waren toonaangevend voor de prestigieuze edelsmeedkunst van het Consulaat, het Directoire en het Empire: een verrassend compromis tussen vernieuwing en traditie, tussen soberheid en overvloed, tussen beheersing en opzichtige luxe. Ze hadden beiden een ongelooflijk talent om het ornamentele vocabularium van de oudheid aan te passen aan de eisen van hun tijd.
De collectie Aziatische kunst is voornamelijk toegespitst op Zuidoost-Azië. Het Museum Kunst & Geschiedenis kon dankzij de schenking haar collectie aanvullen met enkele uitzonderlijke stukken. Zo kon ze de Birmaanse collectie uitbreiden met een reeks dozen in lakwerk en met typische houten Boeddha-sculpturen. Ook de Thaise chofa, architectuurelementen die traditioneel de dakuiteinden van tempels en paleizen sierden, zijn indrukwekkende aanwinsten.
Een aantal objecten vormen een mooie link tussen de Aziatische collecties van het museum: zo is er een opmerkelijke reeks schilderingen van de Yao, een bevolkingsgroep die zich verspreidde over het zuiden van China, Noord-Vietnam, Laos en Noord-Thailand. De reeks Chinees porselein voor de Thaise markt (bencharong) getuigt met zijn typische kleurige decors van de economische uitwisselingen in Azië en is heel complementair met de grote collectie Chinees exportporselein van de KMKG.