De nalatenschap van een van de grootste Nederlandstalige schrijvers veilig stellen voor de toekomst en – zoals ook de erfgenamen wensten – als een geheel behouden en toegankelijk maken. Dat was de missie van het Erfgoedfonds toen ze in 2015 het Clausarchief aankocht en in bewaring gaf aan het Letterenhuis. Vandaag, tien jaar na zijn overleden, herdenkt het Letterenhuis Claus en brengt ze een niet te missen tentoonstelling met vele bijzondere stuks uit dit rijke en unieke archief.
Foto’s, documenten, citaten en tekstfragmenten uit zijn dagboeken, interviews, romans en gedichten, bieden een persoonlijke blik op het leven van Claus. Daarnaast zijn er enkele zeer bijzondere, originele stukken te zien. Zoals een heel vroege versie van het iconische Het verdriet van België en werkmateriaal van De verwondering, de dichtbundels Heer Everzwijn en De sporen die beiden bekroond werden en werken die geïnspireerd werden door zijn liefde voor de Nederlandse actrice Kitty Courbois (o.a. Het jaar van de kreeft).
De gepresenteerde stuks getuigen ook van het creatieve proces van Claus’ werk. Hoe gedichten groeiden uit soms onooglijke krabbels, hoe teksten evolueerden onder de voortdurende herschrijfdrang van Claus. Hoe sommige werken pas ontstaan zijn na uitgebreide plannen en voorbereidingen. Literatuur was voor Claus dan ook echt arbeid.
Claus hergebruikte sommige thema’s in verschillende genres. Uit een niet verfilmd filmscenario (afkomstig van een andere bruikleengever) maakte hij later de roman Omtrent Deedee. Zeven jaar later werkte hij het om tot een toneelstuk, Interieur, dat hij nog eens twintig jaar later in een film goot, Het sacrament.
Het overbrengen van het Clausarchief naar het Letterenhuis zette ook andere verzamelaars en de Universiteit Antwerpen aan om hun Clausmateriaal in langdurige bruikleen te geven en aan het archief toe te voegen.
Ontdek in het Letterenhuis, van 17 maart tot 1 juli 2018, de rijkdom van dit unieke archief en de vele maskers van Claus.