Topstukkententoonstelling 'Zeldzaam & onmisbaar'

31 januari 2024

Het Antwerps uiltje, de 'Utopia'-kaart van Abraham Ortelius en het Zilveren sierstel van Peter Paul Rubens, drie pareltjes uit de collectie van de Koning Boudewijnstichting, zijn te zien op de tentoonstelling ‘Zeldzaam & onmisbaar’ die tot en met 25 februari in het MAS in Antwerpen loopt.

Ter ere van de 20e verjaardag van het Vlaams Topstukkendecreet selecteerde de Topstukkenraad 100 kunstwerken die representatief zijn voor de kwaliteit van de Vlaamse topstukkencollectie. Drie pareltjes uit de collectie van de Koning Boudewijnstichting maken daar deel van uit!

Het Antwerps uiltje 

Deze beker in de vorm van een uil – het oudste bekende Antwerpse model in kokosnoot – verrast door zijn technisch meesterschap. Dit was ongetwijfeld een van de pronkstukken van een kunstverzameling of rariteitenkabinet. Het is een topstuk uit de Gouden Eeuw en vertelt heel wat over het leven van die tijd. Het verwijst naar de toenmalige rijkdom, de glorietijd van de Antwerpse haven, de import van exotische producten en het ambacht van kwaliteitsvol zilverwerk.

'Utopia'-kaart van Abraham Ortelius 

De 'Utopia'-kaart werd in 1595-1596 gemaakt door Abraham Ortelius. Het is een weergave van het utopische eiland waar Thomas More in zijn bekende werk over fantaseerde. De kaart werd in twaalf exemplaren gedrukt. Wereldwijd is er nog slechts één exemplaar bekend.

Zilveren sierstel van Peter Paul Rubens

Dit monumentale ensemble bestaat uit een groot bekken en een waterkan die de bekende Antwerpse edelsmid Theodoor I Rogiers omstreeks 1635-1936 heeft gemaakt. Dit unieke sierstel zou toebehoord hebben aan de tweede zoon van Peter Paul Rubens, Nicolas, of misschien zelfs aan de meester zelf. In 1999 besloten Ridder en Mevrouw Pierre Bauchau het ensemble te kopen en aan de Koning Boudewijnstichting te schenken.

Het Vlaams Topstukkendecreet

Ter herinnering: het Vlaams Topstukkendecreet beoogt de bescherming en de verrijking van het Vlaamse artistieke en culturele erfgoed, dat de culturele identiteit in de brede zin van het woord bepaalt, zoals die dag na dag verder vorm krijgt. Het doel van dit decreet is het behoud van deze werken. Zo legt het bepaalde regels omtrent de bewaaromstandigheden op.

‘Zeldzaam & onmisbaar’

Na een korte introductie over de oorsprong van het decreet volgt de tentoonstelling ‘Zeldzaam & onmisbaar’ een chronologisch parcours: van de ‘kunst van voor van Eyck’ tot de popart uit de jaren 1960. Dat alles wordt aangevuld met thematische verdiepingen over de ‘studiolo’, de ‘rijkdom van de barok’ en portretten uit de 19e en 20e eeuw. Deze tentoonstelling wil niet enkel een breed publiek verrassen en ontroeren, maar wil ook de aandacht vestigen op de dynamiek van het erfgoedbeleid. De rijkelijk geïllustreerde catalogus beschrijft kort elk object en legt uit waarom het als een Vlaams meesterwerk wordt beschouwd.

Nog te bezoeken tot en met 25 februari 2024!

Praktisch:
Tentoonstelling ‘Zeldzaam & onmisbaar’
MAS Hanzestedenplaats 1
2000 Antwerpen
Tot en met 25 februari 2024 (telkens open van dinsdag tot zondag, van 10 tot 17 uur)