De Dulle Griet is terug te bewonderen in zijn oorspronkelijke kleurenpracht. Dat is te danken aan de restauratie die het Fonds Baillet Latour mogelijk maakte. Het topstuk is één van de blikvangers van de overzichtstentoonstelling van Brueghel in het Kunsthistorisches Museum in Wenen.
Anderhalf jaar lang was ‘De Dulle Griet’ in restauratie. Het topwerk werd onderzocht en gerestaureerd met de steun van het Fonds Baillet Latour. Dat Fonds wil belangrijke werken uit ons Belgisch erfgoed bewaren en onder de aandacht brengen. De Koning Boudewijnstichting zet haar expertise ter beschikking van dit Fonds voor de jaarlijkse oproep naar kandidaturen en voor de selectie van de projecten.
Nu de gele vernislagen en latere overschilderingen verwijderd werden, is de kleurenpracht terug zichtbaar. Het grondig wetenschappelijk onderzoek leidde daarnaast ook tot enkele bijzondere ontdekkingen, die een nieuw licht werpen op ‘De Dulle Griet’. Zo heeft Bruegel het woord ‘Dul’ niet als titel aangebracht op het paneel. Het blijkt om inscripties of krassen te gaan die ook elders op het werk voorkomen en later, al dan niet bewust, aangebracht werden. Na het reinigen en verwijderen van de oude verflagen werd de datum ook beter zichtbaar. Het werk werd in 1563 gemaakt, en niet in 1561 zoals eerder werd aangenomen.
Benieuwd om het resultaat te zien? Tot 13 januari 2019 kunt u het gerestaureerde topwerk bezichtigen in het Kunsthistorische Museum in Wenen. Daar is het één van de blikvangers van de overzichtstentoonstelling van Brueghel die het begin inluidt van het herdenkingsjaar rond Brueghel. De kunstenaar wordt in 2019 in de spotlights geplaatst naar aanleiding van de 450e verjaardag van zijn dood. In het voorjaar 2019 keert ’De Dulle Griet’ terug naar Antwerpen en kunt u het werk bewonderen in het museum Mayer van den Bergh.