Lange tijd bevond dit doek zich in een Parijse privécollectie, waardoor het grote publiek amper de kans kreeg om het te zien. Dankzij de aankoop van het Erfgoedfonds is het werk voortaan te bewonderen in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel.
Camille Lemonnier in het atelier van de kunstenaar, een schilderij van de hand van Alfred Stevens (1823-1906) maakt sinds kort deel uit van de collectie van de Koning Boudewijnstichting en is afkomstig uit de prestigieuze verzameling van de antiquair André Fabius.
Dit portret van de Belgische schrijver Camille Lemonnier (1844-1913) bevindt zich in perfecte staat en kan gelinkt worden aan een belangrijke reeks werken van Stevens rond het thema van het kunstenaarsatelier. Niet alleen omwille van deze inhoudelijke link, maar ook door de stilistische overeenkomsten kwam dit portret van Lemonnier al uitgebreid aan bod in de literatuur rond de schilder.
In dit werk portretteert Alfred Stevens de schrijver Lemonnier rechtop lezend naast het venster in zijn eigen atelier, dat hij weergeeft als het perfecte archetype van een kunstenaarsatelier zoals het er eind 19e eeuw in Frankrijk uitzag. Daarnaast vormt dit portret een mooie getuigenis van een boeiend hoofdstuk in de artistieke geschiedenis tussen Parijs en Brussel eind 19e eeuw. Samen met Maurice Maeterlinck, Georges Rodenbach, Charles Van Lerberghe en Emile Verhaeren behoorde Camille Lemonnier tot de sleutelfiguren in de Belgische literatuur. Ze genoten in heel Europa, en vooral in Parijs, bekendheid. Net als zijn tijdgenoten toonde Lemonnier een brede interesse, met een bijzondere focus op de beeldende en toegepaste kunsten. Die interesse weerspiegelde zich ook in zijn intellectuele netwerk, waarvan onder meer Alfred Stevens deel uitmaakte.