De komende maanden zullen heel wat kunstwerken uitgeleend zijn aan verschillende boeiende tentoonstellingsprojecten in binnen- en buitenland. Het ideale moment om ze in een andere context te (her)ontdekken!
'Les Flambeaux' (De Fakkeldragers) van Antoine Mortier zal voor de eerste maal aan het publiek gepresenteerd worden in de openingstentoonstelling 'Connexions one. Belgische kunst tussen 1945 en 1975' georganiseerd door het Maurice Verbaet Art Center. Dit nieuwe cultuurcentrum opent op 17 september de deuren en brengt tot 20 december 2015 een aantal kunstenaars onder de aandacht die representatief werk leverden voor de naoorlogse periode. Meer info
Het Musée d'Orsay brengt in een baanbrekende tentoonstelling de fascinatie van kunstenaars voor de prostitutiethematiek in de jaren 1850 tot 1910 in beeld. Félicien Rops zijn werk kan hier uiteraard niet ontbreken. Zijn 'Dame met de ledenpop', die de vrouwelijke dominantie weergeeft, wordt hier beschouwd als een ware allegorie van de dominante prostituee. Van 22 september 2015 tot 20 januari 2016 in Parijs. Meer info
Van 3 oktober 2015 tot 10 januari 2016 vindt in het Koninklijk museum van Mariemont de tentoonstelling 'Levez l'encre' plaats. De fascinatie die de oceaan op de mens uitoefende sinds de Oudheid tot op heden staat hier centraal. Een uitstekende gelegenheid om een vaas met hierop een schip afgebeeld uit de omvangrijke collectie Charles Catteau vanuit een andere context te belichten: het is een mooi voorbeeld van het belang van de maritieme iconografie in de moderne keramiek. Meer info
Op de tentoonstelling ‘Architecture in Comic Strip Form’ (Arkitekturstriper) zijn het coverontwerp en enkele originele tekeningen uit het album BRÜSEL van François Schuiten en Benoît Peeters te bezichtigen. Van 9 oktober 2015 tot 28 februari 2016 in het National Museum of Art, Architecture and Design in Oslo. Meer info
Van 17 oktober 2015 tot 24 januari 2016 vindt de tentoonstelling ‘Parade sauvage. La contre-culture autour des 60's’ plaats, in het BAM (Musée des Beaux-Arts de Mons). Het werk ‘L'infinie suffisance’ ou ‘Le victime joyeux’ van Asger Jorn, afkomstig uit het Fonds Thomas Neirynck, illustreert er de oppositie van de COBRA kunstenaars tegen de in de naoorlogse periode gangbare rationele cultuur. Meer info
In het STAM in Gent loopt van 15 oktober 2015 tot en met 28 maart 2016 de tentoonstelling ‘Het verloren koninkrijk. Willem I en België’. In 2015 is het 200 jaar geleden dat Nederland en het huidige België werden samengevoegd tot het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, onder koning Willem I. De tentoonstelling wil een genuanceerd beeld schetsen van deze periode. De Koning Boudewijnstichting geeft een document uit het Archief Goffinet in bruikleen: Een geheim artikel bij de conventie van Londen van 14 december 1831, tussen de staatshoofden van Groot-Brittannië, Oostenrijk en Pruisen. Meer info
De tentoonstelling ‘Design Derby: Nederland - België (1815-2015)’ reist nu ook door naar het Design museum in Gent. Op deze grote tentoonstelling over design in Nederland en België worden een 500-tal objecten uit de twee landen met elkaar vergeleken. Dat gebeurt d.m.v. een chronologische route langs 21 thema's. De Koning Boudewijnstichting leende ‘Beschaving en Barbarij’ uit, een zilveren en ivoren documenthouder van de hand van Philippe Wolfers, en de nymfenlamp van François Hoosemans en Egide Rombaux. Beide werken zijn topstukken uit de Belgische Art Nouveau. Juist in deze periode stond België op het hoogtepunt van zijn kunnen wat vormgeving betreft. Van 23 oktober 2015 tot en met 13 maart 2016. Meer info