De tentoonstelling ‘Moderniteit à la belge’ illustreert meer dan een eeuw Belgische kunst aan de hand van schilderijen, tekeningen en beeldhouwwerken uit de collectie Moderne Kunst van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. Ook enkele sleutelwerken uit andere verzamelingen werden uitgenodigd. Hieronder een bijzonder werk uit onze collectie: het schilderij ‘L’écorché’ (1943) van Louis Van Lint, dat door Thomas Neirynck aan de Koning Boudewijnstichting geschonken werd.
Aan de hand van de centrale vraag “Wat is er nu zo typisch aan die Belgische moderniteit en aan die Belgische kunst?”, brengt de tentoonstelling het esthetisch verhaal van de kunst van het einde van de 19e en de 20e eeuw en hoe ze geïnterpreteerd werd. Heel wat Belgische kunstenaars die de maatschappij wilden beïnvloeden komen hierin voor: bv. Wiertz, Rops, Ensor, Wouters, Vantongerloo, Servranckx, Magritte, Delvaux, Permeke, Van den Bergh, Alechinsky, Dotremont, Broodthaers, Tuymans.
Zo ook Louis Van Lint met het sleutelwerk ‘L’écorché’, ook wel ‘Het gevilde lichaam’ genoemd. Dit eerder visueel agressief schilderij beeldt een menselijke figuur zonder zenuwen en ingewanden af. Het maakte furore in 1943 tijdens de bezetting van ons land. Louis Van Lint ondertitelde het werk nl als een anti-animistisch pamflet, ‘Terug naar de Mens’ (Retour à l'humain).
Tot 22 januari 2017 in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel.