Na een restauratiecampagne van twee jaar schittert het retabel (altaarstuk) van Saint-Denis weer in zijn oorspronkelijke glorie en keert het terug naar Luik. Twee fondsen bundelden de krachten om het project te financieren: het Fonds Baillet Latour en het Fonds David Constant.
Dit werk uit het begin van de 16de eeuw is uniek door de kwaliteit van de sculptuur, zijn indrukwekkende afmetingen (4,79 meter hoog) en zijn gedeeltelijk oorspronkelijke polychromie.
Het meesterwerk wordt toegeschreven aan de Brusselse houtsnijder Jan Borman de Jonge en aan de schilder Lambert Lombart (voor de luiken). Het bovenste deel, de kist, beeldt in detail het Lijden van Christus uit. Het onderste deel, de predella, vertelt het leven van Saint-Denis (Sint-Denijs).
Het retabel werd toevertrouwd aan het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium in Brussel om verder bestudeerd en gerestaureerd te worden. Vandaag heeft het zijn oorspronkelijke glans volledig teruggekregen en is het uitgegroeid tot een modelvoorbeeld van de polychrome sculptuur in onze streken. Enerzijds blijkt dat de gedeeltelijke polychromie, die tot dan toe beschouwd werd als het resultaat van een 19de-eeuwse ingreep, wel degelijk origineel is. Anderzijds doet de dendrochronologische studie het debat weer oplaaien over de toewijzingen en de samenwerkingsverbanden tussen ateliers (in Brussel, Luik en op andere plaatsen?). Het wetenschappelijk onderzoek is momenteel volop aan de gang en belooft boeiend te worden.
Deze ambitieuze onderneming had nooit kunnen slagen zonder de steun van de Fondsen Baillet Latour en David-Constant.