Het Portret van Camille Lemonnier in het atelier van de kunstenaar van Alfred Stevens, dat door de Koning Boudewijnstichting werd aangekocht en in bruikleen gegeven werd aan de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel, wordt gepresenteerd in een nieuwe museumzaal.
Dit portret van de Belgische schrijver Camille Lemonnier (1844-1913) bevindt zich in perfecte staat en kan gelinkt worden aan een belangrijke reeks werken van Stevens rond het thema van het kunstenaarsatelier. In dit werk portretteert Alfred Stevens de schrijver Lemonnier rechtop lezend naast het venster in zijn eigen atelier, dat hij weergeeft als het perfecte archetype van een kunstenaarsatelier zoals het er eind 19e eeuw in Frankrijk uitzag.
Een nieuwe museumzaal werd op het niveau -6 ingericht. Voorheen vonden er een reeks baanbrekende dossiertentoonstellingen plaats, maar recent werd beslist om de zaal in het definitieve museumcircuit van het Fin-de-Siècle museum te integreren.
De keuze van het thema viel op een breed en boeiend onderwerp, Atelier, academisme en schepping. Een interessant ensemble van schilderijen en beeldhouwwerken, met gezichten op ateliers, kunstenaarsportretten - al dan niet zelfportretten - en representatieve voorbeelden van hun productie worden er tentoongesteld. Sommige ervan illustreren een “officieel” academisme dat zich parallel met de avant-garde ontwikkelde.