De Kerk van ‘Saint Jean-Baptiste de Herve’ wordt het nieuwe schrijn van het schilderij van Walthère Damery (1614-1678). Het doek zal een centrale positie bekleden in het kerkkoor, dat het sinds 1970 moet stellen zonder hoofdaltaar. Met deze nieuwe aanwinst wordt Saint Jean-Baptiste een representatieve getuige van de verschillende cultuurstromingen die de streek van Luik typeerden in het derde kwart van de 17e eeuw.
De Luikenaar Walthère Damery was naast een geschied- en landschapsschilder ook een uitstekend portretschilder. Hij leunt dicht aan bij het Luikse classicisme, maar werd ook beïnvloed door de School van Boulogne en de Italiaanse barok. Net als veel andere kunstenaars van het prinsdom Luik stelde Damery zijn talent in dienst van religieuze instellingen.
‘La Vierge des Vertus’ (‘De Maagd der Deugden’) dateert uit 1671 en siert aanvankelijk de ‘Église Sainte-Foy’ in Luik. De Onbevlekte Ontvangenis prijkt in het midden van twaalf personages die de verschillende deugden uitbeelden en het kwaad vertrappelen dat belichaamd wordt door een draak. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt het doek uit zijn lijst gehaald en geplooid, als beschermingsmaatregel. Daardoor raakt het echter zwaar beschadigd. In 1977 verhuist het naar het ‘Musée des Arts religieux et mosans’. Dankzij de steun van een mecenas wordt het in 1984 voor de eerste keer gerestaureerd. Toch heeft het werk van Damery zijn vroegere luister nog niet teruggevonden. In 2015 volgt een tweede restauratie, die gefinancierd wordt door het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché, dat beheerd wordt door de Koning Boudewijnstichting.