17 autografische manuscripten van de internationaal gerenommeerde, Belgische componist Philippe Boesmans (°1936), die op het punt stonden per stuk verkocht te worden, kocht het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché van de Koning Boudewijnstichting in zijn geheel aan op een veiling van Ader in Parijs. Op die manier kon de Stichting voorkomen dat waardevol muzikaal erfgoed verspreid geraakt en kon ze de manuscripten terug naar België brengen, zodat ook de volgende generaties er kunnen van genieten.
Als geheel voor iedereen bewaard
De collectie van de Koning Boudewijnstichting is een muzikaal archief rijker. Met de hulp van het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché kon de Stichting het geheel op 12 oktober 2021 aankopen op de veiling ‘Lettres & Manuscrits autographes – Musique’ van Ader in Parijs. De Koning Boudewijnstichting zal de manuscripten nu toevertrouwen aan de Muziekafdeling van de Koninklijke Bibliotheek van België, waar de documenten in goede omstandigheden bewaard zullen worden en voor verder onderzoek toegankelijk zullen zijn.
Erfgoed beschermen en behouden is de missie van het programma ‘Erfgoed & Cultuur’ van de Koning Boudewijnstichting. In dit geval hebben we echt het verschil kunnen maken: door 17 loten als geheel aan te kopen, die anders individueel verkocht waren geweest.
Verschillende actoren uit de muziekwereld, waaronder Marie Cornaz, Bernard Foccroule en Manuel Couvreur, hebben zich samen ingezet om de verspreiding van deze documenten te voorkomen.
De Stichting kreeg zowel van Marie Cornaz, hoofd van de muziekafdeling van de Koninklijke Bibliotheek, als van Olivia Wahnon de Oliveira van het Koninklijk Conservatorium van Brussel, de vraag om de muziekarchieven van de Belgische componist Philippe Boesmans aan te kopen. Na consultatie van Professor Cécilé Auzole, maître de conference aan de universiteit van Poitiers en specialist van Boesmans, en het positieve advies van andere experten, werd de aankoop voorgelegd aan het Bestuurscomité van het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché, dat beheerd wordt door de Koning Boudewijnstichting.
Belangrijk bronmateriaal
Marie Cornaz en Olivia Wahnon de Oliviera benadrukken dat “het om een primeur gaat, want de Belgische bibliotheken en instellingen hebben nog geen enkel autografisch manuscript van deze componist in hun collecties”.
Marie Cornaz: “Door de aankoop van de 17 composities, die allen afkomstig zijn uit de collectie muziekhandschriften van de Parijse uitgever Jobert, wordt niet alleen de verspreiding voorkomen van deze belangrijke bronnen van ons Belgische muzikale erfgoed, maar op basis van deze handschriften kan ook de muzikale en musicologische expertise over Boesmans verder ontwikkeld worden.”
Internationaal gerenommeerd Belgisch componist
Philippe Boesmans (Tongeren, °1936) ontwikkelde een zeer persoonlijke muzikale taal en werd al snel erkend als een van de meest getalenteerde componisten. Hij won verschillende prijzen in België en het buitenland. Zo kreeg hij in 1971 de Prix Italia voor zijn compositie Upon la mi: één van de manuscripten die deel uitmaken van de aankoop.
Onder de aangekochte manuscripten bevindt zich ook Boesmans’ eerste opera, La Passion de Gilles, die op 18 oktober 1983 in de Munt in première ging en L'incoronazione di Poppea, de herorkestratie van Monteverdi’s opera die Boesmans op vraag van Gerard Mortier, Directeur van de Munt, in 1988 aanvat.
Boesmans is ook een componist die bekend staat om zijn orkestrale en instrumentale muziek. Met zijn Concerto voor viool en orkest, een hommage aan de Belgische vioolschool van Vieuxtemps en Ysaÿe, won hij de Prix de l'Académie Charles Cros.
In 2000 won Boesmans de Prix Honegger voor zijn gehele oeuvre, en in 2004 de Prix de la Musique de la SACD.
Over het Fonds Léon Courtin – Marcelle Bouché
Het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting en steunt de aankoop, conservatie, restauratie en valorisatie van ons Belgisch erfgoed. Door de jaren heen heeft het Fonds al vele belangrijke aankopen gedaan. Ook op vlak van ons muzikaal erfgoed, is het Fonds een belangrijke peiler. Zo konden eerder al deze instrumenten aangekocht worden en bewaard blijven in onze openbare collecties: -
- De contrabas van Benoît Joseph Boussu (1703-1773): de enige contrabas die aan Boussu toegeschreven wordt
- Een vroeg-19e-eeuwse fagot, vervaardigd door de Belgische instrumentenbouwer Jean Arnold Antoine Tuerlinckx (1753-1827)
- De laatste piano (begin 19de eeuw) van de Brusselse pianobouwer en hofleverancier Jacques-François Vogelsangs
- De oudste baritonsaxofoon (1846), gemaakt door Adolphe Sax zelf
Met de recente aanwinst wordt opnieuw een belangrijk archief voor ons muzikaal erfgoed voor de toekomst bewaard.