De Koning Boudewijnstichting kocht op BRAFA 2022 een zilveren mantelhaak en zes damesknopen, ontworpen door de gerenommeerde kunstschilder George Morren. Unieke art-nouveau juwelen, afkomstig uit de nalatenschap van de kunstenaar, die de Koning Boudewijnstichting kon aankopen.
George Morren (1868-1941) is nu voornamelijk bekend als post-impressionistisch kunstschilder. Dat hij tijdens de art-nouveauperiode ook juwelen ontwierp, is zo goed als vergeten. Nochtans oogstte hij er toen internationaal succes mee en werden zijn creaties afgebeeld in de gerenommeerde kunsttijdschriften van die tijd.
De door het Fonds Christian Bauwens aangekochte juwelen bij Thomas Deprez Fine Arts, zijn typische getuigen van de Belgische art-nouveaustijl. De zilveren mantelhaak met motief van de cyclaam dateert van 1894 en werd het daaropvolgende jaar onder meer geëxposeerd op gerenommeerde tentoonstellingen zoals La Libre Esthétique in Brussel en L’Art Nouveau in Parijs georganiseerd door Siegfried Bing. De zilveren damesknopen met granaat werden geëxposeerd op de salon van La Libre Esthétique in 1900.
Om zijn juwelen te realiseren deed George Morren een beroep op de Brusselse juwelier Joseph Coosemans (1828-1904). Deze samenwerking verklaart meteen ook de harmonie tussen ontwerp en technische realisatie.
De jaren 1890 worden gekenmerkt door een revival van de decoratieve kunsten. Verschillende artiesten waagden zich aan het ontwerp van kleine decoratieve objecten en juwelen. Dergelijke kleinoden worden ‘bijoux d’artiste’ genoemd. Het is geweten dat de kunstschilders Theo Van Rysselberghe en George Lemmen sieraden ontwierpen. Doch, van hen is geen enkel juweel nog bekend. De enige gekende voorbeelden zijn diegene van Henry van de Velde en Philippe Wolfers.
De juwelen van George Morren worden door de Koning Boudewijnstichting toevertrouwd aan het Museum Kunst & Geschiedenis waar zij gepresenteerd worden in de toonkasten van de Wolferswinkel.