Wandlamp

Willy Van der Meeren
1953

Deze wandlamp, in heel beperkte oplage geproduceerd, is een ontwerp van Willy Van der Meeren: een van de belangrijkste Belgische meubelontwerpers van de naoorlogse periode. Het iconische stuk werd aangekocht door het Fonds Marie-Jeanne Dauchy en maakt nu deel uit van de permanente collectie van het Design Museum Brussels, die in het teken staat van het Belgisch design en zijn geschiedenis.

Een meesterwerk van Willy Van der Meeren

De iconische wandlamp is het resultaat van een samenwerking tussen Willy Van der Meeren (1923-2002) en Jean Stuyvaert (1924-1999). Het designstuk, gemaakt van buizen, gelakt plaatstaal en messing, werd in 1953 vervaardigd door Tubax en was duidelijk bedoeld voor industriële productie. Het ontwerp werd echter in heel beperkte aantallen geproduceerd en is daardoor bijzonder zeldzaam. De elegante, lichte lamp is een schoolvoorbeeld van het naoorlogse functionalisme. Dit exemplaar verkeert in een opmerkelijk goede staat en geeft met zijn sobere, strakke en praktische design blijk van een gedurfde, experimentele aanpak.

Democratisering van het design

Van der Meeren was voorstander van democratisch, functioneel en niet-formeel design. Die filosofie uitte zich in de meubels die hij ontwierp, maar ook in de coherentie tussen architectuur en interieur. Zijn beroemde modulaire bureaus en stoelen met zichtbare buizen – kenmerkend voor de niet-academische stijl van de jaren vijftig – hebben een vergelijkbare look als deze wandlamp, die met haar efficiënte design ver afstaat van het formalisme.

Toonaangevend in de kunst- en architectuurwereld

In 1948 studeerde Willy Van der Meeren af aan La Cambre, waar hij onder andere les kreeg van de beroemde Belgische architect Louis Herman De Koninck. Doordrongen van het functionalisme trad hij in de voetsporen van zijn mentor Gaston Eysselinck. In de loop van de jaren groeide hij uit tot een van de Belgische architecten die hun stempel drukten op de naoorlogse stijl. De nood aan nieuwe, betaalbare woningen was in die tijd groot en kwam zowel in zijn architecturale ontwerpen als in zijn meubels naar voren. Typerend voor Van der Meerens ontwerpen is zijn aandacht voor massaproductie en zijn sociale bewogenheid. Zo tekende de ontwerper sociale woningen waar helderheid, functionaliteit en gemeenschapsgevoel centraal staan. Voor luxe en verspilling was in zijn ontwerpen geen plaats. In 1962 voltooide hij zowel de bouw van het sociale wooncomplex ‘Ieder Zijn Huis’, als van de EGKS-woning, een prototype voor arbeiderswoningen gemaakt van prefabmaterialen. De meubels die hij daarvoor ontwierp, sloten aan bij de bouwstijl van de woningen. Van der Meeren was een voorvechter van het ‘modern sociaal meubel’ en nam onder andere deel aan het Nationaal Salon voor Modern Sociaal Meubel, waar hij in 1957 zijn beroemde C1-stoel voorstelde op de stand van Tubax. Vandaag wordt Willy Van der Meeren beschouwd als een van de belangrijkste Belgische meubelontwerpers van de naoorlogse periode, en sommige van zijn stukken worden nog altijd heruitgebracht.

In bewaring bij het Brussels Design Museum

De grafische wandlamp, die ongetwijfeld in de smaak valt bij liefhebbers van naoorlogs design, maakt deel uit van de permanente collectie van het Design Museum Brussels, die de geschiedenis van het Belgisch design in kaart brengt. Ze is te zien naast andere bijzondere stukken die het Fonds Marie-Jeanne Dauchy aankocht. Dat fonds wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting en ondersteunt de bewaring, conservatie, bescherming, restauratie en valorisatie van het Brussels cultureel erfgoed.

Material / technique: 
Gelakt plaatstaal en messing
Dimensions: 
50 x 200 x 40 cm
Type of acquisition: 
Aankoop van het Fonds Marie-Jeanne Dauchy
Year of acquisition: 
2021
Depository institution: 
Design Museum Brussels