Twee kamerschermen

De twee kamerschermen van de beroemde art nouveau architect Paul Hankar (1859-1901) verschenen in 2004 terug op de kunstmarkt en werden aangekocht door de Koning Boudewijnstichting. Paul Hankar is, samen met Victor Horta en Henry Van de Velde, op het einde van de 19de eeuw een van de spilfiguren van de moderne architectuur. Zijn eigen huis dat in 1893 gebouwd werd in de Defacqzstraat in Brussel wordt beschouwd als het eerste art nouveau gebouw, samen met het Hôtel Tassel dat Victor Horta datzelfde jaar bouwde. Paul Hankar is wereldberoemd als architect, maar zijn talent als interieurarchitect is minder gekend. Hij richtte namelijk ook winkels, huizen, hotels en restaurants in en ontwierp hiervoor vaak het volledige interieur, waaronder het meubilair, het textiel of het behangpapier. De kamerschermen getuigen van dit aspect van Hankar. Ze bestaan uit asymmetrische panelen, met een roedeverdeling van vierkanten en halfvierkanten en met een ronde bekroning. Volgens een publicitaire tekening werden ze in 1897 gemaakt voor het restaurant van het Grand Hôtel, gelegen aan de Anspachlaan in Brussel. Dit prestigieuze restaurant was een must in het mondaine leven in Brussel. De kamerschermen werden er ter beschikking gesteld van de klanten die een zekere discretie wensten. Ze roepen nog steeds het beeld op van één van de meest betekenisvolle plaatsen voor de Brusselse art nouveau uit de laatste jaren van de 19de eeuw. Website Design museum Meer info over het Erfgoedfonds

Type: 
Meubelen
Material / technique: 
Mahoniehout, gekleurd glas en koperen wieltjes
Dimensions: 
200 x 180 cm
Type of acquisition: 
Aankoop Erfgoedfonds
Year of acquisition: 
2004
Depository institution: 
Design museum, Gent