René Magritte, Karel Appel, Roberto Matta, Joan Miró, Paul Delvaux,… sieren het Liber Amicorum van Gigi en Bertie Urvater. Dit Belgisch verzamelaarskoppel stelde in de 2de helft van de 20ste eeuw een aanzienlijke collectie moderne kunst samen en had een bijzondere band met deze kunstenaars. Naast hun ‘vriendenboek’ kocht het Fonds Charles Vreeken ook de bijhorende documentatie. Zij staan ons toe de geschiedenis van het ‘kunstverzamelen’ verder te bestuderen en hierover een beter inzicht te verwerven.
Joseph-Berthold (Bertie) baron Urvater was een welgestelde Antwerpse diamantair die samen met zijn echtgenote Gaëtane-Gilberte (Gigi) Consiglio in de jaren ’50 en ’60 een aanzienlijke moderne kunstcollectie opbouwde van hoofdzakelijk surrealistische of abstracte kunst. Tot hun collectie behoorden namen als Alechinsky, Arp, Bacon, De Chirico, Dali, Delvaux, Max Ernst, Giacometti, Kandinsky, Klee, Lam, Magritte, Matta, Miró, Poliakoff, Man Ray, Soulages, Tanguy, Tàpies, Vasarely, Vieira Da Silva,…
Hun Liber Amicorum of ‘vriendenboek’ bestaat uit 2 volumes en dateert uit de periode 1958-1981. Samen met het bijhorende documentatiefonds (documenten, correspondentie, foto’s, uitnodigingen, gravures, tekeningen,…) weerspiegelt het hun passie voor kunst, hun flamboyante levensstijl en vooral hun bijzondere band met de kunstenaars. Max Ernst, Man Ray, Pierre Alechinsky en Roberto Matta waren maar enkele van hun 'kunstenaarsvrienden aan huis'.
Ze getuigen van de bevoorrechte band tussen verzamelaars en kunstenaars, op een belangrijk moment in de geschiedenis van het kunst verzamelen in België. In die periode kwam er een nieuwe generatie verzamelaars op die kunst loskoppelden van nationaliteit. Het was het begin van de belangstelling van Belgische verzamelaars voor internationale kunstenaars.
De Koning Boudewijnstichting kon het Liber Amicorum van Gigi en Bertie Urvater en het bijhorend documentatiefonds aankopen dankzij het Fonds Charles Vreeken, dat als doelstelling heeft om de collecties van Belgische musea te verrijken met topstukken. Het vriendenboek en het bijhorende documentatiefonds worden nu eerst verder bestudeerd en in depot gegeven aan het Archief voor Hedendaagse Kunst in België (AHKB, in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België).