Koning Salomo nodigt zijn moeder Batseba uit om de troon te delen

Brussel
Omstreeks 1530

De Koning Boudewijnstichting heeft in samenwerking met verschillende partners de aankoop mogelijk gemaakt van een uitzonderlijk Brussels wandtapijt. De Stad Brussel, de Fondation Périer-D’Ieteren, vzw De Wit en de Koning Boudewijnstichting brachten de financiële middelen bijeen om dit opmerkelijk Belgisch erfgoed te bewaren. Het werk is nu te zien in het Museum van de Stad Brussel – Het Broodhuis, zodat zo veel mogelijk mensen ervan kunnen genieten. Het getuigt niet alleen van het Brusselse vakmanschap, maar ook van de belangrijke rol die de wandtapijtproductie heeft gespeeld in de ontwikkeling van de stad. Het wandtapijt is volledig en verkeert in uitstekende staat, met prachtige kleuren, de originele boorden en merken die getuigen van de Brusselse productie.

Renaissancestijl, geweven in Brussel

Op het wandtapijt zien we een Italiaans aandoende omgeving met twee opvallende figuren in antieke kleding: Salomo die zijn moeder Batseba uitnodigt om de troon te delen. De hovelingen achter hen zijn gekleed en opgemaakt volgens de 16e-eeuwse mode, en vertonen geanimeerde gebaren en uitdrukkingen. Achter de weelderige troon staat een dressoir met luxueus zilverwerk. De zuilengalerij in Italiaanse renaissancestijl leidt onze blik naar een heuvelachtig landschap in groene, grijze en blauwe tinten. Op de boorden van het wandtapijt zien we motieven die gebruikelijk waren in Brussel rond 1530: de vazen met irissen in de benedenhoeken. Verder zien we palmbomen bedekt met weelderige vegetatie, waaronder bloemen, gebladerte, appels, peren, druiven, kersen, pompoenen en granaatappels. De uitzonderlijke kwaliteit van de compositie, de weergave van objecten en texturen, het licht, de schaduw en het reliëf is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de tapijtwevers en de schilder die het karton aanleverde.

Internationaal erkende expertise

De zorgvuldigheid en uitzonderlijke weelde van dit tapijt getuigen van de expertise van de Brusselse tapijtmakers en de populariteit van Italiaanse renaissancekunst in die tijd. Tegen het midden van de 16e eeuw was Brussel uitgegroeid tot een belangrijk centrum voor de productie van wandtapijten. De stad telde een dertigtal meester-tapijtmakers die elk tientallen gezellen en leerlingen in dienst hadden. Het was in grote mate dankzij de groeiende vraag van de Habsburgers en buitenlandse hoven naar deze lokale artistieke productie dat Brussel zo'n invloedrijke stad werd.

Terug naar zijn bakermat

Het wandtapijt van Salomo en Batseba maakt deel uit van een reeks van zes taferelen uit het leven van David, Salomo en Batseba. In 1987 werd de reeks verkocht en raakten de stukken verspreid. Er is geen andere reeks bekend. Dit uitzonderlijke wandtapijt sierde ooit de muren van het House of Lords in Londen en was eigendom van Lord Rochdale. Dankzij verschillende mecenassen en instellingen (de Stad Brussel, de Fondation Périer-D’Ieteren, vzw De Wit en de Koning Boudewijnstichting) kon het terugkeren naar België en zal het bewaard en tentoongesteld worden in het Museum van de Stad Brussel – Het Broodhuis. Daar vertelt het werk het verhaal van de Brusselse wandtapijtweefkunst, die zo sterk gewaardeerd werd door Europese hoven en verzamelaars. Het wandtapijt van Salomo en Batseba is nu weer thuis, in de wijk waar het geproduceerd werd. Daar kan het door iedereen bewonderd worden. Het wandtapijt zal er twee jaar te zien zijn, waarna het een rustperiode krijgt om het in optimale conditie te houden, alvorens het terug tentoongesteld wordt.

Een filantropische oplossing op maat

De verwerving van het wandtapijt is mogelijk gemaakt door de inzet van verschillende instellingen maar ook dankzij een filantropische oplossing op maat, uitgewerkt door de Koning Boudewijnstichting. Zo konden de nodige fondsen samengebracht worden voor de aankoop. Met haar Centrum voor Filantropie helpt de Koning Boudewijnstichting privépersonen, bedrijven en instellingen bij hun filantropische initiatieven. Dat gaat van het veiligstellen van een kunstcollectie, de instandhouding van natuurlijk en architecturaal erfgoed en de verbetering van de gezondheid of levensomstandigheden van ouderen via kunst of cultuur tot de ondersteuning van jonge muzikanten. Zowel dicht bij huis in België als in de rest van Europa en internationaal. Hiertoe heeft het Centrum verschillende formules ontwikkeld.

Type: 
Wandtapijt
Material / technique: 
Wol en zijde
Dimensions: 
273 x 336 cm
Type of acquisition: 
Aangekocht door de Koning Boudewijnstichting, de Stad Brussel, de Fondation Périer-D'Ieteren en de vzw De Wit
Year of acquisition: 
2024
Depository institution: 
Museum van de Stad Brussel – Het Broodhuis