De Belgische verzamelaar Nelly Van den Abbeele bracht een indrukwekkende collectie samen van Belgische kunst en kunstenaarsjuwelen, waarvan er een 260tal geveild werden bij Pierre Bergé in Brussel. Het Fonds Christian Bauwens kon enkele Belgische juwelen aankopen en zo de collectie van het DIVA versterken met deze bijzondere Belgische getuigenissen.
De collectie van Nelly Van den Abbeele is een referentiecollectie met werken van de belangrijkste kunstenaars van de 20ste eeuw. Onder hen ook meerdere Belgische beeldhouwers die een sieraad ontwierpen voor Nelly Van den Abbeele. Het zijn de eerste artistieke juwelen die in ons land vervaardigd werden in de periode 1970-1980.
Onder de aangekochte stuks de hanger Cavalier I van Pierre Caille(1911-1996). Deze in Doornik geboren kunstenaar was aanvankelijk schilder maar werkte later ook als keramist, beeldhouwer, graveur en ontwerper van toneeldecors en juwelen. Hij genoot internationale faam. Humor en satire staan centraal in zijn oeuvre.
Emile Souply (1933-2013), die het werk Torque realiseerde, ontwierp als een van de eerste zilversmeden juwelen met een volledig nieuwe vormentaal. Inventiviteit en technische kennis kenmerken zijn ontwerpen.
Paul Van Hoeydonck 1925) is een Antwerpse schilder, beeldhouwer en assemblagekunstenaar met internationale reputatie. Hij is de enige kunstenaar met een werk op de maan! Zijn belangstelling voor de aanwezigheid van de mens in de ruimte is dan ook sterk aanwezig in zijn werk. Daarvan getuigt ook de hanger Astronaut.
De hanger Signal de l’autoroute d’Ostende en bijhorende maquette zijn van de hand van de Brusselse architect en beeldhouwer Jacques Moeschal 1913-2004). Vooral zijn monumentale sculpturen, geïntegreerd in de openbare ruimte, zijn alom bekend. Denk maar aan het Signaal van Zellik (Groot-Bijgaarden) ter hoogte van de aansluiting van de E40 op de Brusselse Ring, of aan Signe de lumière aan de Naamsepoort in Brussel (1999) en Voie des airs aan de Luchthaven van Zaventem. Ter gelegenheid van de wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel ontwierp hij De Pijl. Hij werkte vooral in beton, staal en aluminium. De ontwikkelingen van de technische mogelijkheden volgde hij op de voet en paste hij toe. Zijn uitgepuurde, abstracte en ritmische sculpturen vormen herkenbare bakens langs de weg.
Van Anita Evenepoel telt de collectie een halsketting in synthetisch materiaal. Precies voor het gebruik van ongewone materialen en haar zin voor experiment werd deze gepassioneerde textielontwerpster, modeontwerpster en juweelontwerper al meermaals gelauwerd. Typerend voor dit juweel is de bijzondere vormentaal; de halsketting lijkt het lichaam te omsluiten.
Tot slot is er een broche in email van Kurt Lewy (1898-1963). Deze in Duitsland geboren kunstenaar verhuisde in 1935 naar België en was naast schilder, graficus en tapijtontwerper ook bekend voor zijn emailwerk. Na een expressionistische en figuratieve periode evolueerde zijn kunst naar een geometrische stijl. Een spel van geometrische, kleurrijke vormen en fragmenten, die een evenwichtig geheel vormen door de subtiele contrasten en herhalingen.
Het Fonds Christian Bauwens, dat kunstwerken van klein formaat aankoopt om ze in bewaring te geven aan Belgische musea en instellingen, vertrouwt de sieraden toe aan DIVA, dat zich focust op edelsmeedkunst, juwelen en diamant. Ze vullen er enkele belangrijke hiaten in de juweelcollectie, in het bijzonder met betrekking tot de jaren 1960, 1970 en 1980.