Een onmisbare bron
Het geheugen van de Belgische jazz staat synoniem voor Robert Pernet (1940-2001). Zijn archief vormt dan ook een unieke referentie en is een onmisbare bron voor iedereen die geïnteresseerd is in de evolutie van de Belgische jazz en zijn weerslag op de hedendaagse maatschappij. In 2002 verwierf de Koning Boudewijnstichting deze indrukwekkende verzameling en vertrouwde ze toe aan het Muziekinstrumentenmuseum.
Geschiedenis van de Belgische jazz
Als musicus, criticus en historicus wijdde Pernet zijn hele leven aan zijn passie. Hij was een gerenommeerd drummer en begeleidde Philip Catherine, Toots Thielemans, Stéphane Grappelli en vele anderen. Vanaf 1957 verzamelde hij letterlijk alles wat te maken had met de jazz in ons land. Zijn collectie bevat meer dan 7000 langspeelplaten, naast honderden boeken, muziektijdschriften, partituren, programmaboekjes en foto’s. Hij wist tal van opmerkelijke stukken op de kop te tikken, maar het is vooral de collectie als geheel die uitzonderlijk is. De collectie schetst op zich de hele geschiedenis van de Belgische jazz. Zonder zijn werk zou een groot deel van het Belgische jazzverleden voorgoed in de vergetelheid zijn geraakt. Tot de opmerkelijkste stukken behoren o.a.:
- een eerste Jazz-persing die het platenmerk Victor in 1917 in de Verenigde Staten maakte
- platen van het picture record-type, waarbij op beide zijden van de plaat een afbeelding is ingewerkt
- tal van ondertussen onvindbaar geworden documenten, waaronder de volledige editie van het tijdschrift L'Actualité musicale et artistique en Music, magazine international du jazz (1924-1940).
Website Muziekinstrumentenmuseum Meer info over het Erfgoedfonds