De Triomf van Cleopatra

Ontwerper: Charles Poerson, Wevers: Jan Le Clerc en Daniël Eggermans
2de kwart 17e eeuw

De Triomf van Cleopatra maakt deel uit van een reeks van acht wandtapijten over Cleopatra, ontworpen door de Franse schilder Charles Poerson (1609-1667) en gewoven in Brussel door Jan Le Clerc en Daniël Eggermans. Het is een prachtig voorbeeld van de hoogstaande Brusselse wandtapijtproductie van de 17e eeuw. Tussen 1450 en 1750 behoorde de wandtapijtkunst uit de Zuidelijke Nederlanden tot de mooiste en meest prestigieuze kunst op de Europese markt. De Brusselse wandtapijten maakten snel roem en de economische omvang van de productie was aanzienlijk. In de 16e eeuw was Brussel het grootste en beste productiecentrum. En ook tijdens de 17e eeuw beschikte Brussel over uiterst dynamische en kwalitatieve ateliers. Zo ook de Brusselse ateliers van Jan Le Clerc en Daniël Eggermans, wiens weversmerken we op de onderste boord van dit werk aantreffen. Het wandtapijt toont Marcus Antonius en Cleopatra die op een Romeinse praalwagen defileren. Op de achtergrond staan brandende monumenten en het tafereel is omkaderd door een rijke florale boord. De voorstelling is typerend voor de Brusselse wandtapijtkunst uit de 17e eeuw. Een groot aantal 17e eeuwse series zijn gewijd aan de verhalen van heldhaftige vrouwen, een thematiek die in die tijd veel bijval had. De Franse schilder Charles Poerson ontwierp het karton. Naast de reeks over Cleopatra worden nog andere reeksen met historische thema’s aan hem toegekend: de geschiedenissen van Mozes, van Clovis en van Titus en Vespasianus. Ze munten allen uit door de voor hem zo typische klassiek geïnspireerde stijl. Een voorbeeld uit die periode én in die academische stijl, ontbrak nog in het Museum Kunst en Geschiedenis, dat de grootste collectie wandtapijten in België bezit. Dankzij de aankoop van het Fonds Raphaël en Françoise Haeven is dit prachtig voorbeeld nu door iedereen te bewonderen in het Museum Kunst en Geschiedenis in Brussel. Daar treedt het werk in dialoog met de wandtapijtreeks De Geschiedenis van Zenobia. Deze reeks werd ontworpen door een tijdgenoot: de Zuid-Nederlandse schilder Justus van Egmont (1602-1674). Ook hij brengt de geschiedenis van een heldhaftige vrouw in beeld, maar hanteert een eerder theatrale stijl, die contrasteert met de academische stijl van Poerson.

Type: 
Wandtapijt
Material / technique: 
Wol en zijde
Dimensions: 
375 x 505 cm
Type of acquisition: 
Aankoop Fonds Raphaël en Françoise Haeven
Year of acquisition: 
2018
Depository institution: 
Museum Kunst en Geschiedenis, Brussel