De gele kamerjas

Pas helemaal aan het eind van de 19e eeuw experimenteerde Rassenfosse met een nieuwe techniek: olieverf. Omdat hij zijn werk tegen de tand des tijds wilde beschermen, gebruikte hij vooral karton als drager en bijenwas als beschermingslaag. Het traditionele vernis had immers het nadeel te glanzen en te vergelen. Het satijneffect van bijenwas paste daarenboven beter bij de intieme en sensuele sfeer van zijn composities, waar de figuur van de vrouw alomtegenwoordig was. Rassenfosse nam de gewoonte aan om op de keerzijde van zijn werken te schrijven: ‘Dit schilderij is met was behandeld en mag in geen geval worden gevernist’.

De vrouw met het melkwitte lichaam zit op een opvallend oranjegele kamerjas. In de achtergrond zien we een oosters aandoende draperie. De hoed op de witte lakens verraadt de aanwezigheid van een minnaar of een klant in de kamer. Door de hoge hoed krijgt het tafereel een onverholen suggestief trekje en worden we ondergedompeld in de wereld van de demi-mondaines.

Type: 
Schilderij
Material / technique: 
Olieverf op karton
Dimensions: 
90 x 70 cm
Type of acquisition: 
Schenking Claire de Rassenfosse
Year of acquisition: 
2009
Depository institution: 
Fonds Armand Rassenfosse