Collectie Inuit beeldjes

Zesentwintig stenen Inuit-beelden uit het gebied Baker Lake (Canada, Nunavut), afkomstig uit een privécollectie, werden aan de Koning Boudewijnstichting geschonken, om ze voor de toekomstige generaties veilig te stellen. De beelden zijn nu te bewonderen in het Centre d’Interprétation de la Pierre in Sprimont.
 

Beeldhouwkunst van de Inuit

Baker Lake is een van de meest actieve centra voor hedendaagse Inuit-beeldhouwkunst. Het gebied ligt in het hoge noorden van Canada, bijna ter hoogte van de poolcirkel. De kunst van de Inuit wordt gekenmerkt door een uiterst sobere maar bijzonder expressieve stijl met veel verbeeldingskracht. De beelden zijn gemaakt van basalt, een bijzonder hard en donkergrijs vulkanisch gesteente dat na het polijsten zelfs bijna zwart wordt.
 

Schrijven met steen

De Inuit-kunst wordt beschouwd als een volwaardige expressievorm. “De Inuit beeldhouwen wat traditioneel is. Ze beeldhouwen wat ze hebben gezien, wat ze zich herinneren. Omdat ze niet op papier schrijven, schrijven ze hun gedachten neer via hun beelden.” (Luke Tunguag uit Baker Lake)

Thema’s van een veranderende samenleving

De thema’s in de beeldhouwkunst van de Inuit zijn traditioneel en vertellen over de eenheid tussen mens en dier, en tussen mensen onderling (de familie). We zien jacht- en vistaferelen, verplaatsingen over land en op zee, voorstellingen van fauna (beer, muskusos, vogel, kariboe …), mythes, legendes en sjamanisme, maar ook ontmoetingen met de gemeenschappen uit het zuiden. Kennismaken met de Inuit-kunst is als een verkenningstocht langs de thema’s van een evoluerende samenleving. De Inuit beschrijven hun verleden en roepen het terug op, naast het belang en de plaats van de natuur, hun spiritualiteit en de moderniteit.

Unieke collectie

Yolande Juste en Réginald-Ferdinand Poswick kregen tijdens zakenreizen de kans om Inuit-kunst te ontdekken en kennis te maken met kunstenaars uit de Eskimogemeenschap van Baker Lake. “We konden met ze praten, zien in welke omstandigheden en op welke manier ze werkten, kennismaken met hun gezinsomgeving en de algemene context waarin deze ‘hedendaagse primitieve of inheemse kunst’ zich ontwikkelde onder de onmiddellijke en voelbare dreiging van het Amerikaanse consumentisme.” Ze geraakten in de ban van deze kunst en verzamelden met de jaren een collectie van 26 beelden, die ze aan de Koning Boudewijnstichting schonken om deze hedendaagse primitieve kunst veilig te stellen.

Permanente tentoonstelling

De 26 stenen beelden zijn voortaan te bewonderen in het Centre d’Interprétation de la Pierre, want de KBS heeft de collectie voor lange termijn in depot gegeven. Het onlangs gerestaureerde centrum kon bovendien rekenen op steun van de KBS om een deel van de museumruimte speciaal in te richten om de Inuit-beelden permanent te exposeren.

Inuit-beelden in Sprimont

Het bewerken van steen is al tientallen jaren een traditie in Sprimont, zowel via een vakschool voor steenhouwers als via jaarlijkse beeldhouwsymposia. Lokaal gemaakt of in verre oorden, van monumentale sculpturen tot intimistische beeldjes. Deze collectie Inuit-beelden nodigt ons uit om mee op reis te gaan, om de ander te ontdekken. In wat ons samenbrengt en ons verschillend maakt. De tentoonstelling is een uitnodiging tot poëzie, die een grote expressieve kracht in zich draagt, en verbeeldt een expressievorm van een gemeenschap die pas erg laat toegang kreeg tot het schrift.