Borstbeeld van een jong meisje, vermoedelijk Irma Sèthe

Dit borstbeeld van een jong meisje is zeer waarschijnlijk dat van violiste Irma Sèthe, leerlinge van Eugène Ysaÿe en sleutelfiguur van de Belgische avant-garde. Dankzij deze aankoop door het Fonds Raphaël en Françoise Haeven, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, kon het KBR museum zijn collectie verder aanvullen. Het museum had immers al de viool, foto’s en brieven van deze internationaal befaamde wondervioliste.

Bijzonder en uniek werk

Dit bronzen beeld – waarvan geen ander exemplaar bekend is – lijkt op het beeld van Irma Sèthe (1876-1958) dat in het Koninklijk Conservatorium van Brussel staat. Daar is ze ten voeten uit en met viool geportretteerd. Paul Du Bois (1859-1938) stelde dit grote beeld in 1889 tentoon op het Salon van Les XX. Het is zeer waarschijnlijk dat dit bronzen borstbeeld van een jong meisje, met een ernstige en vastberaden gelaatsuitdrukking, het portret is van Irma Sèthe (ongeveer twaalf jaar oud) en dat het gipsen borstbeeld dat Paul Du Bois tentoonstelde op het Salon in 1888 model stond voor het beeld ten voeten uit. Dit gesigneerde borstbeeld getuigt van een bijzonder vakmanschap. Het draagt dan ook de stempel van bronsgieter Jacques Petermann, die bekend staat om zijn voortreffelijke werk en die ook bronzen beelden maakte voor Auguste Rodin.

De zussen Sèthe en Les XX

De waarde van dit werk ligt vooral in de identiteit van het jonge meisje. Irma is de jongste van de drie zussen Sèthe, geboren in een familie van mecenassen en muziekliefhebbers. Théo Van Rysselberghe, neo-impressionistisch schilder en lid van Les XX, maakte van elke zus een pointillistisch portret. Alice, de oudste, is de echtgenote van beeldhouwer Paul Du Bois, stichtend lid van Les XX en de maker van dit bronzen beeld. Irma, wondervioliste en leerlinge van Eugène Ysaÿe, maakte snel carrière in Berlijn, waar ze werd opgemerkt als een virtuoze en een uitstekende docente. Maria, pianiste en opgeleid in de sierkunsten, huwde met Henry Van de Velde. Later speelde zij een belangrijke rol in het oeuvre van deze bekende Belgische schilder, architect en ontwerper.

Irma Sèthe in de muziekafdeling van KBR

Dit borstbeeld van Irma Sèthe staat voortaan in de Muziekafdeling van KBR. Daar is het in het gezelschap van andere werken en documenten die – mede door verschillende mecenassen – eerder al door de Koning Boudewijnstichting aan de KBR toevertrouwd werden, zoals de handgeschreven muziekpartituur van het Poème nocturne voor viool van Eugène Ysaÿe, het archieffonds van componist en dirigent Albert Dupuis, het fonds Arthur Grumiaux

Het Fonds Raphaël en Françoise Haeven

Dankzij deze aankoop door het Fonds Raphaël en Françoise Haeven – dat zich inzet voor het behoud, de restauratie en de valorisatie van Belgisch historisch erfgoed – kunnen de bezoekers van KBR meer ontdekken over het leven van deze grote artieste en sleutelfiguur van de Belgische avant-garde.

Type:
Beeld
Material / technique:
Gepatineerd bronzen beeld met signatuur en stempel van de gieterij: 'J. PETERMANN / FONDEUR / BRUXELLES'
Dimensions:
Hoogte 46 cm