Avond op het duin, Mariakerke-aan-Zee

Het schilderij ‘Avond op het duin, Mariakerke-aan-Zee’ van de Gentse kunstschilder, tekenaar en etser Albert Baertsoen (1866-1922) werd op vraag van Mu.ZEE aangekocht door het Fonds Orcona, beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Het Oostendse museum wijdt zich exclusief aan de Belgische kunst van 1880 tot nu en had in zijn collectie nog geen werk van Albert Baertsoen.

De Belgische kust in beeld

Dit grote werk van de Belgische kunstenaar Albert Baertsoen (1866-1922), geeft een prachtig beeld van de badplaats Mariakerke op het einde van de 19e eeuw. De kerk, begraafplaats en enkele naburige huizen in het dorp worden aanschouwd vanop een duin, die op de voorgrond staat en zo het hele perspectief van het landschap vormgeeft. Baertsoen schildert dit uitzicht op een welbepaald moment van de dag: bij valavond. Het typische licht aan de kust laat dan een mooie mix van warme en gouden tinten tussen de schaduwen neerdalen. Zo hult de kunstenaar dit pittoreske beeld in een wel heel bijzondere sfeer.

Aanwinst voor Mu.ZEE

Het schilderij werd aangekocht op vraag van Mu.ZEE. Het was voor het museum cruciaal om een werk van Albert Baertsoen te verwerven – en bij gelegenheid te kunnen tentoonstellen- en meer in het bijzonder ‘Avond op het duin, Mariakerke-aan-Zee’. Het Oostendse museum wijdt zich exclusief aan de Belgische kunst van 1880 tot nu. Het had in zijn collectie nog helemaal niets van Albert Baertsoen, maar wel interpretaties van James Ensor en Anna Boch van exact dezelfde locatie in Mariakerke. De werken van deze drie kunstenaars over dit onderwerp creëren een bijzonder boeiende dialoog over de perceptie van dit poëtische uitzichtpunt, waarvan Ensor al in 1880 een gravure maakte.

Albert Baertsoen en James Ensor

Albert Baertsoen is geboren in Gent, in een welstellende familie. Hij volgt een kunstopleiding bij de Gentse kunstenaars Gustave Den Duyts en Jean Delvin. Vanaf 1885 neemt hij deel aan de groepstentoonstellingen van de Brusselse kunstkring L’Essor en onderhoudt hij contacten met de kunstenaars van de Dendermondse School. Zijn schilderkunst balanceert tussen symbolisme en impressionisme. Zijn werk evolueert met elke nieuwe ontmoeting en bereikt in 1890 een zeer herkenbare stijl. In 1892 organiseert hij samen met Emile Claus en Constantin Meunier een tentoonstelling bij Pulchri Studio in Den Haag. Vanaf dan zien we hem ook terug in de Parijse kunstkringen van het fin de siècle en tussen de kunstenaars die bij La Libre Esthétique in Brussel, op de Biënnale van Venetië en bij de Münchener en Wiener Secession exposeren. Maar hij kan het vooral goed vinden met James Ensor, die hij in Oostende ontmoet en met wie hij de Cercle des Beaux-Arts opricht. Dankzij de aankoop van ‘Avond op het duin, Mariakerke-aan-Zee’ van Baertsoen vertoeven de twee vrienden ook vandaag nog in elkaars gezelschap.

Type: 
Schilderij
Material / technique: 
Olie op doek
Dimensions: 
145,5 x 208,5 cm (met lijst 152,5 x 217 cm)
Type of acquisition: 
Aankoop van het Fonds Orcona
Year of acquisition: 
2023
Depository institution: 
Mu.ZEE, Oostende